Hvordan bruger man SEO?

Har du lige lavet en hjemmeside til dit nystartede firma, men ved du ikke helt, hvordan du får folk til at klikke ind på den? Du har brug for at spare alle de penge, du overhovedet kan, fordi budgettet endnu ikke rækker til slutningen af måneden, men du har også desperat brug for noget publicity.

SEO står for Search Engine Optimization, og på dansk betyder det søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering er de ting, du kan gøre uden at betale for at dukke op som en af de øverste i søgemaskiners søgeresultater.

Der er nogle helt unikke og simple måder at tilgå teknikken på. Dem kommer vi ind på nu.

Der er mange ting, der gør sig gældende, når søgemaskiner skal bestemme, hvilke websider der skal præsenteres først i deres søgeresultater. Nogle ting er vigtigere end andre, men alle ting bliver i sidste ende talt sammen til et samlet score, som afgør hvor din hjemmeside bliver placeret i søgeresultaterne.

Du skal sørge for at have nogle vigtige og enkle keywords på din hjemmeside, som folk let finder på at søge på. Du skal sørge for at tilpasse dine søgeord til det, du tror, din målgruppe vil taste ind i søgefeltet på søgemaskinen. Din målgruppe er dem, du regner med vil bruge din hjemmeside. Det er vigtigt, at du forstår din målgruppe.

Et af dine keywords skal være navnet på dit firma. Det er sådan, så dem i din målgruppe, der allerede kender dig eller har hørt, hvem du er, kan finde dig hurtigt igen. Sørg for, at dit navn er originalt, så der ikke dukker en masse andre firmahjemmesider op, når din målgruppe prøver at finde dig. Det kan du ikke have, for måske mister du kunder, hvis du ikke dukker op som det første i søgeresultaterne.

Der er også mange, der søger efter viden på nettet. Det er måske personer, der leder efter noget bestemt, de gerne vil købe – måske oven i købet noget, som du kan sælge? Du skal sørge for at have mange keywords, der består af informationer. Du skal sørge for at opbygge tillid til din målgruppe, så de tør købe noget af dig.

Hvis du har en hjemmeside, hvor du sælger noget, er det også meget vigtigt, at du bruger ord som for eksempel tilbud og udsalg og kroner. Hvis du bruger den slags søgeord, forhøjer du din mulighed for, at folk bliver omdirigeret til din hjemmeside fra en anden. Måske er der en hjemmeside, som samler alle tilbud på fjernbetjeninger. Hvis du bruger keywordsene ”tilbud,” ”køb,” ”fjernbetjening,” og navnet på dit firma og måske navnet på den by, du har kontor i, vil din hjemmeside næsten med garanti dukke op hurtigt i søgeresultaterne.

Der findes rigtig mange mennesker derude, som ved, at de leder efter et eller andet, men de ved bare ikke helt hvad. Det er dér, du skal slå til som nystartet entreprenør. Du skal fange deres interesse med dine keywords og dit lækre slogan på det magiske tidspunkt, hvor de har lyst til at købe for mange penge, men de ikke ved, hvad de skal bruge dem på. Vær deres ven på det tidspunkt. Benyt dig af SEO så flittigt som overhovedet muligt, så kommer din virksomhed op at køre på ingen tid og snart vil pengene rulle ned i din pengepung.